/Files/images/Учитель глазами.jpg

Учнівські "Шедеври"

Районна олімпіада з російської мови. 2012 рік, 8 клас

Задание 4. Напишите сочинение-миниатюру по произведению А. Чехова "Хамелеон" на тему "В чем опасность хамелеонства?" 12 баллов

/Files/images/89.JPG/Files/images/90.JPG

Дивлячись на себе очима інших, ми дізнаємося багато цікавого про власну особу. Ось декілька типових учительських образів, якими їх бачать психологи. Можливо, у якійсь моделі ви впізнаєте себе?

/Files/images/images.jpg

«Учитель від Бога»

На жаль, такий тип зустрічається нечасто. Робота з дітьми — його істинне призначення, якому він віддає увесь час і сили. Любить і розуміє учнів, його уроки — свято: цікаві, життєві, емоційні. Предмет пояснює зрозуміло, рішення приймає справедливі. Після його уроків хочеться самостійно продовжити вивчення теми або хоча б виконати домашнє завдання. Такий учитель дає достатню свободу учням, але й тримає ситуацію під контролем. Не порушує прав учнів, допомагає дітям виконувати їхні обов’язки, але робить це з душею, натхненням, бажанням, радіючи успіхам вихованців, і вони відповідають йому тим самим.

«Добряк»

Це той учитель, якого зазвичай ніхто не слухає. Він не карає учнів, намагаючись установити в класі порядок. Такий учитель не ставить поганих оцінок, тому що переконаний: учень виправиться й до наступного уроку виконає домашнє завдання (чого, правда, не відбувається). Як правило, на уроці «добряка» діти не слухають пояснень, зайняті своїми справами, тож виходить, що вчитель розмовляє сам із собою або з декількома учнями, що сидять за першими партами. Діти такого
вчителя люблять, але, як правило, не шанують.

«Друга мама»

Це гарний викладач, який ставить оцінки, що відповідають знанням учнів. Це той тип учителя, який прагне дати знання кожному учневі, кожного зрозуміти й кожному допомогти. Він не відмовить у допомозі й пояснить тему ще раз. Цей учитель уважно ставиться до всіх учнів: помічає будь-які зміни в зовнішності чи поставі, завжди поцікавиться, що відбувається з дитиною; надасть необхідну допомогу м’яко, коректно, з теплотою та любов’ю. Для нього всі учні — це його діти. Інколи такий учитель занадто опікується дитиною, контролюючи її вчинки та навчання, порушуючи право на власний вибір і відповідальність за це. Любов такого вчителя завжди пов’язана з вимогливістю. Діти поважають таких учителів.

«Маніпулятор»

Це той учитель, у якого є «любимчики» й «нелюбимчики»: у «любимчиків» завжди будуть гарні оцінки й стосунки з учителем, а «нелюбимчику» не пощастило незалежно від того, знає він предмет чи ні. Хто ж стає «любимчиками» в такого вчителя? Зазвичай, ті діти, батьки яких можуть забезпечити йому певні вигоди або матеріальні форми вдячності. Ставлячи дітей у становище «нелюбимчиків», учитель створює умови для піднесення йому подарунків з будь-якої нагоди.
Такий учитель, незважаючи на рівень своєї професійної компетентності, не націлений навчити учнів усього, що знає сам, і не оцінює реальних результатів школярів. Для нього важливим є вміле маніпулювання учнівським колективом з певною вигодою для себе. Ця нещирість породжує таку ж нещирість із боку учнів: вони також учаться маніпулювати, але вже цим учителем.

«Ентузіаст»

Це зовсім молодий учитель, який тільки-но отримав диплом і прагне випробувати на практиці все, чого навчили в університеті. Правда, на дітях такий учитель ще не дуже розуміється (через відсутність досвіду), тому не завжди буває тактовним. Проте він відзначається гнучкістю мислення, може швидко перебудувати урок залежно від настрою й фізичного стану дітей. Зазвичай йому вдається захопити дітей своїм предметом. Він привносить у навчальний процес багато нового, свіжого, сучасного, прагне урізноманітнити навчання додатковими заходами. Такий учитель сумлінно ставиться до своєї роботи, але йому не вистачає досвіду й професійних знань, що приходять із роками.

«Диктатор»

У нього є чітка й сувора система вимог до дітей. Він принциповий, і якщо учень не відповідає його стандартам, то проблем не уникнути. У такого вчителя можливі перебільшення у вимогах до дітей, тому що він намагається всіх «перекраяти» на свій лад. З «диктаторами» складно, але вони дуже організовують дітей, оскільки хочуть, щоб знання учнів були більш повними й точними. Такий учитель чітко виконує свої педагогічні обов’язки, не припускаючи довільності й хаотичності в навчальному процесі. Як підтверджує досвід, після закінчення школи учні навіть вдячні «диктаторові» за суворість, бо в результаті мають ґрунтовні знання.

«Навіжений»

Це вчитель, який не визнає іншої думки, крім своєї. А думка його змінюється дуже часто, залежно від настрою, ситуації і з відомих тільки йому причин. Оскільки він такий невизначений («навіжений»), то й вимоги його щоразу інші. «Навіжений» не здатний організуватися, для нього найважливіші власні інтереси, а не потреби учнів. Навіть якщо школярі намагаються бути старанними, то й тоді не стануть кращими їхні стосунки з таким учителем, оскільки все залежить від його настрою. Гарний емоційний стан «навіженого» зумовить високі оцінки в учнів, поганий — відповідно низькі. Учні вчаться підлаштовуватися під таку емоційну й поведінкову невизначеність учителя, що у свою чергу впливає на несприятливий психологічний клімат у класі під час уроку.

«Фанат»

Цей учитель надто закоханий у свій предмет. Він просто знахідка для учня зі схожими вподобаннями (до таких дітей «фанат» ставиться як до колег). Любить, коли виявляють щире зацікавлення предметом, і негативно реагує на байдужість учнів до його улюбленої справи. Учнів, які мають низький рівень знань із його дисципліни, сприймає як невдах і загалом їх не помічає, не усвідомлюючи, що в них можуть бути власні знаннєві вподобання.
«Робоча конячка»Така «конячка» старанно й сумлінно виконує щоденну роботу, але на більше в неї просто не вистачає ні часу, ні сили. Уроки такого вчителя стандартні, без особливої креативності, хоча й методично вивірені та правильні. Він уміє підтримати дисципліну в класі й передати необхідний обсяг знань, але не переймається індивідуальним підходом до учнів, їхніми проблемами й переживанями. Лише в окремих випадках «робоча конячка» здатна продемонструвати ведення уроку на найвищому рівні. З формального погляду такий учитель справно виконує фахові обов’язки, зважаючи на права учнів, хоча його робота не знаходить емоційного відгуку в дитячих душах.

«Невдаха»

Це той тип учителів, яким не стільки подобалося вчити дітей, скільки так вийшло в їхньому житті, що вони потрапили спочатку до педагогічного закладу, а потім і до школи. Предмет знає так собі, педагог ніякий, до учнів байдужий. Часто має невдоволений вигляд: чому саме йому дісталися такі нерозумні діти й невдячні батьки? На уроках такого вчителя нудно й нецікаво, але він навіть не прагне що-небудь змінити й зацікавити дітей знаннями. У проблемних ситуаціях з учнями такий учитель може жалітися завучу чи директору, виявляючи таким чином свою педагогічну безпорадність. Як правило, рівень знань із предмета, що викладає «невдаха», досить низький.
За матеріалами книги ВГ «ОСНОВА»

Учитель повинен бути актором ТОП-20 найкращих фільмів про педагогів

Кiлькiсть переглядiв: 547

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.